Τι είναι η μελέτη σκοπιμότητας

Τι είναι η μελέτη σκοπιμότητας

By Admin / 14.06.22
Τι είναι η μελέτη σκοπιμότητας
Τι είναι η μελέτη σκοπιμότητας

Μια μελέτη σκοπιμότητας είναι μια ανάλυση που λαμβάνει υπόψη όλους τους σχετικούς παράγοντες ενός έργου - συμπεριλαμβανομένων οικονομικών, τεχνικών, νομικών και προγραμματιστικών παραγόντων - για να διαπιστώσει την πιθανότητα επιτυχούς ολοκλήρωσης του έργου.

Το εάν ένα έργο είναι εφικτό ή όχι μπορεί να εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του κόστους του έργου και της απόδοσης της επένδυσης, δηλαδή εάν το έργο απέφερε αρκετά έσοδα ή πωλήσεις από τους καταναλωτές.

Πλεονεκτήματα μιας μελέτης σκοπιμότητας

Υπάρχουν πολλά οφέλη από τις μελέτες σκοπιμότητας, συμπεριλαμβανομένης της βοήθειας των διαχειριστών έργων να διακρίνουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ανάληψης ενός έργου προτού επενδύσουν σημαντικό χρόνο και κεφάλαιο σε αυτό. Οι μελέτες σκοπιμότητας μπορούν επίσης να παρέχουν στη διοικητική ομάδα μιας εταιρείας κρίσιμες πληροφορίες που θα μπορούσαν να την αποτρέψουν από το να μπουν σε ένα επικίνδυνο επιχειρηματικό εγχείρημα.

Ακολουθούν άλλοι λόγοι για τη διεξαγωγή μιας μελέτης σκοπιμότητας:

  • Δίνει έμφαση στο έργο και σκιαγραφεί εναλλακτικές λύσεις.
  • Περιορίζει τις επιχειρηματικές εναλλακτικές.
  • Εντοπίζει νέες ευκαιρίες μέσω της διερευνητικής διαδικασίας.
  • Προσδιορίζει τους λόγους για να μην προχωρήσει.
  • Ενισχύει την πιθανότητα επιτυχίας αντιμετωπίζοντας και μετριάζοντας παράγοντες έγκαιρα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το έργο.
  • Παρέχει ποιοτικές πληροφορίες για τη λήψη αποφάσεων.
  • Παρέχει τεκμηρίωση ότι το επιχειρηματικό εγχείρημα διερευνήθηκε ενδελεχώς.
  • Βοηθά στην εξασφάλιση χρηματοδότησης από δανειστικά ιδρύματα και άλλες νομισματικές πηγές.
  • Βοηθά στην προσέλκυση επενδύσεων σε μετοχές.
Πόσο κοστίζει μια μελέτη σκοπιμότητας

Μια μελέτη σκοπιμότητας για μικρές επιχειρήσεις απαιτεί κατά μέσο όρο 60 έως 90 ημέρες για να ολοκληρωθεί και μπορεί να κοστίσει από 5.000 € έως 10.000 €. Ως γενικός εμπειρικός κανόνας, μια μελέτη σκοπιμότητας θα κοστίσει το 1% του συνολικού κόστους ανοίγματος της επιχείρησης ή του κόστους κατασκευής ενός προϊόντος.

Το κόστος καθορίζεται επίσης από το βάθος της μελέτης, τα εργαλεία που απαιτούνται για τη διεξαγωγή της - λογισμικό έρευνας, ομάδες εστίασης και δικηγόρους - και το εύρος του έργου.

Προτεινόμενες βέλτιστες πρακτικές
  • Διεξάγετε μια προκαταρκτική ανάλυση, η οποία θα περιλαμβάνει τη λήψη σχολίων σχετικά με τη νέα ιδέα από τα κατάλληλα ενδιαφερόμενα μέρη. Εξετάστε άλλα επιχειρηματικά σενάρια και ιδέες.
  • Αναλύστε και κάντε ερωτήσεις σχετικά με τα δεδομένα που αποκτήθηκαν στην αρχική φάση της μελέτης για να βεβαιωθείτε ότι είναι συμπαγή.
  • Διεξάγετε μια έρευνα αγοράς για να προσδιορίσετε τη ζήτηση της αγοράς και την ευκαιρία για την επιδίωξη του έργου ή της επιχείρησης.
  • Γράψτε ένα οργανωτικό, επιχειρησιακό ή επιχειρηματικό σχέδιο, συμπεριλαμβανομένου του προσδιορισμού του όγκου εργασίας που απαιτείται, με ποιο κόστος και για πόσο χρόνο.
  • Ετοιμάστε μια προβλεπόμενη κατάσταση κερδών και ζημιών, η οποία περιλαμβάνει έσοδα, λειτουργικά έξοδα και κέρδη.
  • Ετοιμάστε έναν ισολογισμό ημέρας έναρξης.
  • Προσδιορίστε τα εμπόδια και τυχόν τρωτά σημεία, καθώς και πώς να τα αντιμετωπίσετε.
  • Λάβετε μια αρχική απόφαση "πήγαινε" ή "όχι" (go or no-go) για να προχωρήσετε με το πλάνο.
Προτεινόμενα στοιχεία

Μετά την ολοκλήρωση της αρχικής δέουσας επιμέλειας (due diligence), παρατίθενται παρακάτω ορισμένα από τα στοιχεία που συνήθως βρίσκονται σε μια μελέτη σκοπιμότητας:

  • Σύνοψη των κυριότερων σημείων: Διατυπώστε μια αφήγηση που περιγράφει λεπτομέρειες του έργου, του προϊόντος, της υπηρεσίας, του σχεδίου ή της επιχείρησης.
  • Τεχνολογικά ζητήματα: Ρωτήστε τι θα χρειαστεί. Το έχεις? Εάν όχι, μπορείτε να το πάρετε; Τι θα κοστίσει;
  • Υπάρχουσα αγορά: Εξετάστε τις τοπικές και ευρύτερες αγορές για το προϊόν, την υπηρεσία, το σχέδιο ή την επιχείρηση.
  • Στρατηγική μάρκετινγκ: Περιγράψτε τη λεπτομερώς.
  • Απαιτούμενο προσωπικό (συμπεριλαμβανομένου οργανογράμματος): Ποιες είναι οι ανάγκες σε ανθρώπινο κεφάλαιο για αυτό το έργο;
  • Χρονοδιάγραμμα: Συμπεριλάβετε σημαντικούς ενδιάμεσους δείκτες για την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου.
  • Οικονομικά του έργου.
  • Ευρήματα και συστάσεις: Αναλύστε σε υποσύνολα τεχνολογίας, μάρκετινγκ, οργάνωσης και οικονομικών.
Τυπικά βήματα για μια μελέτη σκοπιμότητας
  1. Προκαταρκτική ανάλυση

    Για την αποτελεσματική αξιολόγηση εναλλακτικών λύσεων, διεξάγεται συχνά μια προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας μετά τη συζήτηση μιας σειράς επιχειρηματικών ιδεών ή σεναρίων. Αυτή η προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας βοηθά στη «πλαισίωση» και «εξάλειψη» συγκεκριμένων επιχειρηματικών σεναρίων, με ορισμένα μόνο να έχουν μελετηθεί σε βάθος. Δεν είναι ασυνήθιστο ότι κατά τη διάρκεια αυτής της προκαταρκτικής ανάλυσης, ο αριθμός των υπό εξέταση επιχειρηματικών εναλλακτικών λύσεων μειώνεται από το αρχικό σημείο εκκίνησης.

    Κατά τη διάρκεια αυτού του πρώτου βήματος στη διαδικασία σκοπιμότητας, μπορείτε να διερευνήσετε διάφορους τρόπους για να οργανώσετε την επιχείρηση ή/και να τοποθετήσετε το προϊόν στην αγορά.

    Εάν τα ευρήματα σας οδηγήσουν να προχωρήσετε στη μελέτη σκοπιμότητας, η εργασία σας μπορεί να έχει επιλύσει κάποια βασικά ζητήματα. Ένας σύμβουλος μπορεί να σας βοηθήσει με την προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας, αλλά θα πρέπει να συμμετέχετε. Αυτή είναι μια ευκαιρία για εσάς να κατανοήσετε τα ζητήματα της επιχειρηματικής ανάπτυξης.

  2. Αξιολόγηση αγοράς

    Μπορεί να διεξαχθεί αξιολόγηση αγοράς που θα βοηθήσει στον προσδιορισμό της βιωσιμότητας ενός προτεινόμενου προϊόντος ή υπηρεσίας στην αγορά. Η αξιολόγηση της αγοράς θα βοηθήσει επίσης στον προσδιορισμό της ζήτησης στην αγορά και σε ποια τιμή. Εάν δεν βρεθούν ευκαιρίες, μπορεί να μην υπάρχει λόγος να προχωρήσουμε περαιτέρω στη μελέτη σκοπιμότητας. Εάν βρεθούν ευκαιρίες, η αξιολόγηση της αγοράς μπορεί να δώσει εστίαση και κατεύθυνση στην κατασκευή επιχειρηματικών σεναρίων προς διερεύνηση στη μελέτη σκοπιμότητας. Μια αξιολόγηση αγοράς θα παρέχει πολλές από τις πληροφορίες για την ενότητα της στρατηγικής μάρκετινγκ της μελέτης.

  3. Οργανωτικές δομές
  4. Αυτό το βήμα στη μελέτη σκοπιμότητας αφορά την οργάνωση. Μελετούνται οι απαιτήσεις σε προσωπικό, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης και της ευθυγράμμισης εργασίας. Πόσοι εργαζόμενοι χρειάζονται για πόσο καιρό; Ποιοι άλλοι πόροι θα χρειαστούν;

  5. Οικονομικοί έλεγχοι

    Είναι σημαντικό να επισημοποιήσετε έναν ισολογισμό ημέρας έναρξης. Σε αυτό το βήμα επιχειρούνται οι πρώτες προσπάθειες στα προβλεπόμενα έσοδα και έξοδα.

  6. Σημεία τρωτότητας

    Παράγοντες που είναι εσωτερικοί του έργου και αντιπροσωπεύουν ευπάθεια στα βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα βήματα του έργου θα πρέπει να επανεξεταστούν και να αναλυθούν. Αυτά τα σημεία μπορούν στη συνέχεια να ελεγχθούν ή να εξαλειφθούν με άλλο τρόπο.

  7. Αποτελέσματα και συμπεράσματα

    Τα συμπεράσματα της μελέτης σκοπιμότητας θα πρέπει να περιγράφουν σε βάθος τα διάφορα σενάρια που εξετάστηκαν. Οι υπεύθυνοι του έργου πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά τη μελέτη σκοπιμότητας και να αμφισβητήσουν τις υποκείμενες υποθέσεις της. Αυτή είναι η ώρα να είστε δύσπιστοι.

    Μην περιμένετε μια εναλλακτική να "ξεπηδήσει" ως το καλύτερο σενάριο. Οι μελέτες σκοπιμότητας δεν γίνονται ξαφνικά θετικές ή αρνητικές. Καθώς συγκεντρώνετε πληροφορίες και διερευνάτε εναλλακτικές λύσεις, δεν μπορεί να προκύψει ούτε θετικό ούτε αρνητικό αποτέλεσμα. Η απόφαση για το αν θα προχωρήσουμε συχνά δεν είναι ξεκάθαρη. Μπορεί να προκύψουν μεγάλα εμπόδια που αναιρούν το έργο. Μερικές φορές αυτές οι αδυναμίες μπορούν να ξεπεραστούν. Σπάνια η ανάλυση βγαίνει συντριπτικά θετική. Η μελέτη θα σας βοηθήσει να αξιολογήσετε την αντιστάθμιση μεταξύ των κινδύνων και των ωφελειών από την προώθηση του επιχειρηματικού έργου.

  8. Απόφαση πήγαινε ή όχι

    Η απόφαση "πήγαινε" ή "όχι" (go or no-go) είναι μία από τις πιο κρίσιμες στην επιχειρηματική ανάπτυξη. Είναι το σημείο χωρίς επιστροφή. Μόλις αποφασίσετε σίγουρα να ακολουθήσετε ένα επαγγελματικό σενάριο, συνήθως δεν υπάρχει γυρισμός. Η μελέτη σκοπιμότητας θα αποτελέσει σημαντική πηγή πληροφοριών για τη λήψη αυτής της απόφασης. Αυτό δείχνει τη σημασία μιας σωστά αναπτυγμένης μελέτης σκοπιμότητας.

Μελέτη Σκοπιμότητας έναντι Επιχειρηματικού Σχεδίου

Η μελέτη σκοπιμότητας δεν είναι επιχειρηματικό σχέδιο. Οι χωριστοί ρόλοι της μελέτης σκοπιμότητας και του επιχειρηματικού σχεδίου συχνά παρεξηγούνται. Η μελέτη σκοπιμότητας παρέχει μια διερευνητική λειτουργία. Αντιμετωπίζει το ερώτημα "Είναι αυτό ένα βιώσιμο επιχειρηματικό εγχείρημα;" Το επιχειρηματικό σχέδιο παρέχει μια λειτουργία προγραμματισμού.

Συνοψίζοντας

Οι μελέτες σκοπιμότητας βοηθούν τους διαχειριστές έργων να προσδιορίσουν τη βιωσιμότητα ενός έργου ή ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος εντοπίζοντας τους παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν στην επιτυχία του. Η μελέτη δείχνει επίσης την πιθανή απόδοση της επένδυσης και τυχόν κινδύνους για την επιτυχία του εγχειρήματος.

Η μελέτη σκοπιμότητας είναι ένα κρίσιμο βήμα στη διαδικασία αξιολόγησης της επιχείρησης. Εάν γίνει σωστά, μπορεί να είναι η καλύτερη επένδυση που κάνατε ποτέ.